Φιλαναγνωσία

 

(πατήστε σε μία δραστηριότητα για μετάβαση)

 

 

  Δ1: ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ: Έξι εναντίον Ενός
 

   Δ' Τάξη: ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ - ΓΛΩΣΣΑ: Ο φτωχός Άγιος

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Έξι εναντίον Ενός

Στο πλαίσιο της Φιλαναγνωσίας, κατά τη διάρκεια του Β΄ Τριμήνου,  οι μαθητές/τριες του Δ1 Τμήματος γνώρισαν μία από τις σημαντικότερες παρουσίες στη Νεοελληνική, Παιδική  Λογοτεχνία, την Αγγελική Βαρελλά, μέσα από τις σελίδες του βιβλίου της με τίτλο “Έξι εναντίον Ενός” όπου καλλιεργήθηκαν οι εξής θεματικοί άξονες:

v     Γνωριμία με την ιστορία των αρχαίων, ελληνικών νομισμάτων

v     Η αγάπη και ο σεβασμός για τον πολιτισμό του τόπου μας

v     Η συνειδητοποίηση της υποχρέωσης κάθε πολίτη που ανακαλύπτει αντικείμενα αρχαιολογικής αξίας να τα παραδώσει στους αρμόδιους, κρατικούς φορείς

v     Η τιμιότητα σε αντιδιαστολή με την επιθυμία για εύκολο πλουτισμό

Αρχικά, αναγνώστηκε στα παιδιά το κείμενο εστιάζοντας στα κύρια σημεία των θεματικών αξόνων. Στη συνέχεια αναλύθηκαν εκτενέστερα οι έννοιες που προκύπτουν μέσα από το διήγημα και οι μαθητές/τριες, με ξεχωριστό ενδιαφέρον, εξέφρασαν με τον δικό τους παραστατικό τρόπο τα συναισθήματά τους, ανέλυσαν τους χαρακτήρες του έργου και προχώρησαν σε υπερρεαλιστικές προσεγγίσεις δίνοντας τη δική τους σημειολογία μέσα από την εικαστική τους έκφραση. Τέλος, συμπλήρωσαν Φυλλάδια Εργασίας κλείνοντας γόνιμα τη γνωριμία τους με τα αρχαία, ελληνικά νομίσματα.

Και λίγα λόγια για τη συγγραφέα:

Η  Αγγελική Βαρελλά γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1930.  Μεγάλωσε  στην Αθήνα. Είναι πτυχιούχος του Ιστορικού Αρχαιολογικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ξεκίνησε να ασχολείται με την παιδική λογοτεχνία  από το 1966. Έχει βραβευτεί από τη Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά, τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου και από το Υπουργείο Παιδείας για τα αναγνωστικά που έγραψε για τα παιδιά του δημοτικού σχολείου. Μετέφρασε και διασκεύασε στα ελληνικά πολλά ξένα βιβλία. Προτάθηκε από τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου για το Βραβείο Άντερσεν (1990), για το σύνολο του έργου της.

 

 

 

 

 

 

 

 

Δ1: Ο Φτωχός Άγιος

 

Στο πλαίσιο της Φιλαναγνωσίας, κατά τη διάρκεια του Α΄Τριμήνου,  οι μαθητές/τριες του Δ1 Τμήματος γνώρισαν έναν από τους σημαντικότερους Έλληνες λογοτέχνες, τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη - την κορυφή των κορυφών, κατά τον Κ. Π. Καβάφη -  γνωστό και ως «άγιο των ελληνικών γραμμάτων», μέσα από το διήγημά του “Ο Φτωχός άγιος”. 

Το έργο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη κατέχει πρωτεύουσα θέση στη νεοελληνική πεζογραφία. Η διηγηματογραφία του διακρίνεται για το ρεαλισμό της που συχνά προσεγγίζει το νατουραλισμό. Η αυστηρή και ακριβολόγος θεώρηση τόσο της αγροτικής κοινωνίας του νησιού του, όσο και της ευρύτερης, ελληνικής κοινωνίας της εποχής του, η βαθιά στοχαστικ και ελεγκτική ματιά του πάνω στα κοινωνικά δρώμενα, η ανάδειξη ως κεντρικών ηρώων του έργου του όχι συνηθισμένων τύπων, αλλά ιδιόρρυθμων,  φτωχών,  ναυαγισμένων -κυριολεκτικά ή μεταφορικά- και η συχνή παραπομπή στη μικρή ανθρώπινη  κοινότητα που αποκτά καθολικές διαστάσεις, δίνει στο ρεαλισμό του ένα χαρακτήρα κριτικό, θεολογικό και ανθρωπιστικό ταυτόχρονα. Η ποικιλία των αφηγηματικών τεχνικών και η γλώσσα του παράγουν μίαν έντονη ποιητικότητα. Η γλώσσα του είναι στη βάση της η καθαρεύουσα της εποχής του εμπλουτισμένη, ωστόσο, με διαχρονικά στοιχεία της ελληνικής, διαποτισμένη από τη γλώσσα της Γραφής και της εκκλησιαστικής υμνογραφίας και διανθισμένη, ιδίως στους διαλόγους, με στοιχεία του σκιαθίτικου ιδιώματος.

 Ο Παπαδιαμάντης είναι η Ελλάδα που η δύναμή της πληθαίνει με τη φτώχεια, την αγωνία και τα μαρτύρια. Ξεκινά με τον κόσμο έτσι όπως είναι, με τα πάθη και τις παραξενιές του και ύστερα προχωρά χαρτογραφώντας την αντιστοιχία ανάμεσα στον πεπτωκότα κόσμο και τη Βασιλεία του Θεού και τα μονοπάτια που οδηγούν στη σωτηρία. Ο πιο δύσκολος αγώνας είναι αυτός των απλών ανθρώπων που ρίχνονται σε μια παράλογη αυτοθυσιαστική πράξη συμπόνοιας, όπως ο φτωχός βοσκός-άγιος ο οποίος έκρυψε για πάντα και ανεπίστροφα τη γνήσια ελληνική ψυχή και την ανθρώπινη ουσία σε μία σπάνια πράξη αλτρουισμού.

 

Ο αλτρουισμός, αυτή η ηθική αρχή που δηλώνει την ανιδιοτελή μέριμνα για τους άλλους, αυτή η συνειδητή άρνηση του ατομικού συμφέροντος προς όφελος του συλλογικού, είναι μια δυσνόητη έννοια για πολλούς. Η λεκτική δυσκολία προκαλεί έναν γνωστικό προβληματισμό όχι μόνον στους μαθητές αλλά και στο ευρύτερο κοινό που δεν γνωρίζει τα νοητικά σχήματα αυτής της ηθικής αρχής με άμεσο αποτέλεσμα η φυσιολογική ανταπόκριση στον αλτρουισμό να μην είναι πρώιμα θετική αλλά ερωτηματική. Η θετική πράξη δεν θεωρείται επαρκής! Πάντα υπάρχει η ερώτηση: Γιατί  κάνετε αυτή την πράξη; Ποια συμφέροντα εξυπηρετείτε ή ποιος είναι ο βαθμός επικινδυνότητας; Μήπως πρόκειται για πράξη ανοησίας που δεν συνδέεται με ανθρώπινες ανάγκες; Η απάντηση έρχεται σχεδόν από μόνη της: Όπως η νοημοσύνη είναι η πάλη της ανάγκης εναντίον της τύχης, ο αλτρουισμός είναι η αναγκαία επίπτωσή της. Σε κατάσταση κρίσης, η νοημοσύνη γίνεται στρατηγική, ο αλτρουισμός ίδρυμα και η σύμβαση του αλτρουισμού, δύναμη δικαιοσύνης! 

Αρχικά, αναγνώστηκε στα παιδιά το κείμενο σε μετάφραση. Στη συνέχεια αναλύθηκαν οι έννοιες που προκύπτουν μέσα από το διήγημα και οι μαθητές/τριες, με αμείωτο, ξεχωριστό ενδιαφέρον, εξέφρασαν με τον δικό τους παραστατικό τρόπο τα συναισθήματά τους, ανέλυσαν τους χαρακτήρες του έργου, προχώρησαν σε υπερρεαλιστικές προσεγγίσεις, συσχέτισαν χωρο-χρονικά το  τότε με το τώρα, κατασκεύασαν οργανογράμματα ενώ στη συνέχεια μέσα από το θεατρικό παιχνίδι   στο οποίο δεν υπήρχαν όρια στη διάθεση και την πολύχρωμη φαντασία τους έδωσαν με το σώμα, το ρυθμό, την παρατηρητικότητα, τη μνήμη, το λόγο και τη μιμητική τους ικανότητα/διάθεση τη δική τους σημειολογία.

Τέλος, συμπλήρωσαν Φυλλάδια Εργασίας κλείνοντας γόνιμα και εποικοδομητικά τη γνωριμία τους με τον μεγάλο Έλληνα, κλασσικό συγγραφέα.

ΥΓ.: Ευχαριστούμε, θερμά, την Υπεύθυνη εκπ/κό ΠΕ 70 του Τμήματος κ. Καλλιόπη Λάμπρου για την εξαιρετική, επιμελή συνδρομή της στη σκηνική προετοιμασία του θεατρικού δρώμενου εντός του περιορισμένου χώρου της σχολικής αίθουσας!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Η παρουσίαση εμφανίζεται στην ιστοσελίδα μας σαν ένα έγγραφο Google. Αν πατήσετε στην εικόνα θα μεταβείτε σε ένα νέο παράθυρο όπου θα εμφανιστεί η παρουσίαση. Επειδή οι διαφάνειες μεταφορτώνονται αυτόματα, θα πρέπει να αναμείνετε ένα εύλογο χρονικό διάστημα, για να μπορείτε να πλοηγηθείτε απευθείας σε αυτές με τα βέλη που υπάρχουν κάτω αριστερά.