ΤΗΣ ΓΕΝΝΗΣΗΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
ΟΔΗΓΙΕΣ
ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ – ΨΥΧΙΚΗΣ
ΥΓΕΙΑΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
Ø
Αρχικά, αναγνωρίστε και διαχειριστείτε
πρώτα τα δικά σας συναισθήματα, ώστε να αποτελέσετε παράδειγμα προς μίμηση για
το παιδί.
Ø
Καλό είναι να αγκαλιάσετε και να ηρεμήσετε το
παιδί σας όποτε δείχνει πως σας έχει ανάγκη. Επαινέστε περισσότερο, κριτικάρετε
λιγότερο.
Ø
Μπείτε λίγο στη θέση του παιδιού, παραμείνετε
ειλικρινείς μαζί του και συμμεριστείτε τα όνειρά του. Σκεφθείτε τις εμπειρίες
του σε σχέση με παρόμοιες εμπειρίες ενηλίκων, για να μπορέσετε να καταλάβετε πώς
νιώθει.
Ø
Σημαντικό είναι να κατανοήσετε και να
σεβαστείτε τα συναισθήματα του παιδιού σας, ώστε και το ίδιο να τα αποδεχτεί.
Ενθαρρύνετε το να σας μιλήσει, χωρίς ντροπή ή φόβο και προσπαθήστε να καταλάβετε
τι το απασχολεί.
Ø
Σεβαστείτε τα συναισθήματα του για τους άλλους
ανθρώπους και βοηθήστε το να τα εμπιστεύεται. Εξηγήστε του πως όλα τα
συναισθήματα είναι αποδεκτά, όχι όμως και όλες οι συμπεριφορές.
Ø
Μάθετε στο παιδί σας να επιλύει και μόνο του
τα προβλήματά του επιτρέποντας να κάνει λάθη, ώστε να μάθει μέσα από αυτά.
Βοηθήστε το να βρει τις εναλλακτικές, να τις καταγράψει αλλά και να σκεφτεί τις
πιθανές συνέπειες της καθεμίας, ώστε να αποφασίσει ποια είναι η καλύτερη.
Ø
Βοηθήστε το παιδί σας να καθησυχάζει τον εαυτό
του, να χαλαρώνει και να διαχειρίζεται αποτελεσματικά τα συναισθήματά του (βελτιώνοντας
τα αρνητικά και διατηρώντας τα θετικά).
Ø
Συζητήστε με ψυχολόγο και εντάξτε το παιδί σε
ομαδικό πρόγραμμα συναισθηματικής νοημοσύνης αν χρειαστεί.
Ø
Και κάποιοι πρακτικοί τρόποι διαχείρισης των
συναισθημάτων αφορούν στην κατανόησή τους μέσω παιχνιδιών (taboo,
scrabble) / Στο να βρίσκω, να ζωγραφίζω και να γίνομαι
το συναίσθημα (μέσα από κούκλες, ήρωες, ρόλους που μπορώ να παίξω μαζί με τα
παιδιά) / Αλλά και στο να ενθαρρύνω την ανάγνωση βιβλίων σχετικών με τα
συναισθήματα, μιλώντας για αυτά.
Και…καλή επιτυχία!!
Δήμητρα Ρούκη
Ψυχολόγος
THE DISCOURSE OF DISABILITY
IN GREEK POLICY DOCUMENTS
της
Μαρίας Ρόντου
Η παρουσίαση
παρουσιάστηκε από την εκπαιδευτικό του σχολείου μας κ.
Μαρία Ρόντου
που πραγματοποιήθηκε στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου στη Λευκωσία και είχε
τίτλο "Σπάζοντας τη σιωπή σας
στις τάξεις: αντιμετωπίζοντας ευαίσθητα θέματα στην εκπαίδευση".
|
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΜΗΤΕΡΕΣ
ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
ΤΟΝΩΣΗ
ΑΥΤΟΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΟΣ
ΚΕΔΔΥ
Ν.ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ
Κολιάτσου 20, 20100 Κόρινθος
Τηλ.:
2741-0-74753/4
Fax: 2741-0-74753
Για την τόνωση του αυτοσυναισθήματος συστήνεται:
-
Η ανάπτυξη μιας θετικής
διαπροσωπικής σχέσης, έτσι ώστε να αισθάνεται ότι ο/η εκπαιδευτικός
ενδιαφέρεται γι’ αυτήν. Είναι σημαντικό να νιώθει ότι υπάρχει κάποιο πρόσωπο
στο οποίο να μπορεί να απευθύνεται για βοήθεια-υποστήριξη και να αισθάνεται
αποδεκτή παρ’ όλες τις δυσκολίες της.
-
Να γίνει προσπάθεια, προκειμένου το
κλίμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας να είναι συνεργατικό και να
μη χαρακτηρίζεται από αγωνία και άγχος, ώστε να μπορεί η μαθήτρια να μαθαίνει
και να προοδεύει με χαρά και εμπιστοσύνη στις ικανότητές της.
-
Να αποφεύγεται η άσκηση πίεσης,
χωρίς βέβαια να χάνονται τα όρια και το μέτρο.
-
Να ενθαρρύνεται, ώστε να
εκφράζει τις απόψεις της και να εξωτερικεύει τα συναισθήματά της.
-
Να βοηθηθεί στο να οργανώνει
καλύτερα τον χρόνο και τον τρόπο μελέτης της,(π.χ. να δημιουργηθεί
ένας καθημερινός κατάλογος των σχολικών της υποχρεώσεων, ώστε να διαγράφει
μία-μία αυτές που έχει ολοκληρώσει).
-
Να γίνει προσπάθεια να της παρέχονται
ευκαιρίες για συμμετοχή της σε ομάδες συνομηλίκων της, ώστε να
ενισχυθούν οι κοινωνικές της δεξιότητες και η σύναψη φιλικών σχέσεων.
-
Να αποφεύγεται η σύγκριση των
επιδόσεών της με αυτές των
άλλων παιδιών, γιατί αυτό την επιβαρύνει συναισθηματικά και αν δεν γίνεται να
αποφευχθεί αυτή η σύγκριση να τονίζεται πάντα ότι το κάθε άτομο έχει
διαφορετικές ικανότητες και αδυναμίες.
-
Να ενισχυθεί η αυτοεκτίμησή της, ώστε
να αυξηθούν περαιτέρω και τα κίνητρα μάθησης και η σχολική της επίδοση μέσω:
-
Της συχνής ανατροφοδότησης
(λεκτικής ή μη λεκτικής) για όλα όσα λέει ή κάνει.
-
Της ενθάρρυνσης και της
επιβράβευσης κάθε προσπάθειάς της ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα.
-
Της δημιουργίας ευκαιριών
για αποκόμιση όσο γίνεται περισσότερων εμπειριών επιτυχίας στο σχολικό
περιβάλλον.
-
Της λήψης συστηματικής θετικής
ενίσχυσης σε όλους τους τομείς στους οποίους σημειώνει πρόοδο ή
σημειώνει ικανοποιητική επίδοση, ώστε να αποφευχθούν σημεία παραίτησης και
ενδεχόμενη αρνητική στάση προς τη μάθηση.
-
Της ανάθεσης έργων που να
είναι ανάλογα με τις δυνατότητές της έτσι ώστε να μπορεί να τα εκτελεί με
επιτυχία.
Σας
ευχόμαστε καλή δύναμη, με επιτυχία και θετικά αποτελέσματα.
Η
ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΚΕΔΔΥ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ
ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ
ΚΕΔΔΥ
Ν.ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ
Κολιάτσου
20, 20100 Κόρινθος
Τηλ.:
2741-0-74753/4
Fax: 2741-0-74753
Για την καλύτερη προσαρμογή του
μαθητή στο σχολικό πλαίσιο
Πρώτιστα επιβάλλεται η
καλή συνεργασία σχολείου και οικογένειας, για την ύπαρξη κοινού τρόπου
αντιμετώπισης των δυσκολιών του και για την άμεση ενημέρωση της πορείας του.
Να γίνει προσπάθεια να
ενισχύεται συνεχώς η αυτοεκτίμηση του παιδιού. Αυτό μπορεί καλύτερα να
επιτευχθεί όταν:
-
Του υπενθυμίζουμε συχνά ότι έχει
δυνατότητες και ότι μπορεί να τα καταφέρει.
-
Του δίνουμε αρμοδιότητες-το κάνουμε
βοηθό μας και του αναθέτουμε καθημερινές δουλειές στις οποίες μπορεί να
ανταπεξέλθει με επιτυχία.
-
Αποδεχόμαστε το παιδί με τις
ικανότητες και τις αδυναμίες του.
-
Ενθαρρύνουμε την προσπάθεια που κάνει
το παιδί και όχι μόνο το αποτέλεσμα που καταφέρνει.
-
Δεν το συγκρίνουμε με άλλα παιδιά
(τονίζουμε ότι κάθε παιδί είναι καλό σε διαφορετικούς τομείς).
-
Ασκούμε κριτική στο συγκεκριμένο
λάθος του παιδιού και όχι στην προσωπικότητά του (π.χ. αυτό που έκανες δεν είναι
σωστό και όχι δεν είσαι σωστός).
-
Αποφεύγουμε αποδοκιμαστικές
εκφράσεις π.χ. “μα τι χάλια γράμματα είναι αυτά”, λέμε καλύτερα “δοκίμασε να
κάνεις μικρότερα γράμματα”.
-
Επικεντρωνόμαστε σ’ αυτά που έχει ήδη
καταφέρει (π.χ. «πέτυχες τρία σωστά. Τα πήγες καλύτερα από χθες…») παρά στις
αδυναμίες του.
-
Το ενισχύουμε θετικά σε όλους
τους τομείς στους οποίους σημειώνει πρόοδο ή σημειώνει ικανοποιητική επίδοση. Η
πρόοδος του κάθε παιδιού φαίνεται, αν συγκρίνουμε το επίπεδο που είχε όταν
ξεκίνησε με το επίπεδο που έχει μετά από λίγο καιρό.
-
Δίνουμε ευκαιρίες στο παιδί να
παίρνει αρχηγικούς ρόλους ή να είναι στο επίκεντρο δραστηριοτήτων στις οποίες
έχει ταλέντο (σπορ, καλλιτεχνικά, μαθηματικά, ξένες γλώσσες, κομπιούτερ).
-
Δεν διορθώνουμε όλα
του τα λάθη και δεν χρησιμοποιούμε έντονα χρώματα κατά τη διόρθωση.
-
Να γίνει προσπάθεια να δουλευτούν σε
επίπεδο τάξης προγράμματα που θα βοηθούσαν στη συνειδητοποίηση της ανάγκης για
αλληλοβοήθεια και της διαφορετικότητας του κάθε ανθρώπου, καθώς και
γενικότερα στη βελτίωση των κοινωνικών σχέσεων όπως είναι τα προγράμματα
Προαγωγής της Ψυχικής Υγείας και της Μάθησης- Κοινωνική και Συναισθηματική Αγωγή
στο σχολείο.
-
Να ενθαρρύνεται ο
μαθητής ώστε να εκφράζει τις απόψεις του και να εξωτερικεύει τα συναισθήματά
του.
-
Να αξιοποιούνται τα
ιδιαίτερα ενδιαφέροντά του προς όφελος της μαθησιακής διαδικασίας (π.χ. χρήση
Η/Υ- ψηφιακό σχολείο).
-
Να δημιουργηθεί μια
θετική-διαπροσωπική σχέση με τους εκπαιδευτικούς, ώστε ο μαθητής να καταλάβει
ότι είναι αποδεκτός με τις ικανότητες που έχει, αλλά και με τις δυσκολίες του,
ώστε να αισθανθεί ασφάλεια.
-
Να ενισχύεται η συγκέντρωσή του κατά
την παράδοση του μαθήματος και κατά την εκπόνηση των εργασιών του:
ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΕΣ ΔΙΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
-
Το παιδί θα πρέπει να κάθεται σε
μπροστινό θρανίο, κοντά στην έδρα του δασκάλου.
-
Να κάθεται μακριά από οποιεσδήποτε
ενοχλήσεις όπως πόρτες ή παράθυρα.
-
Να κάθεται κοντά σε
συμμαθητή/τρια που παρουσιάζει κατά το δυνατό ελεγχόμενη συμπεριφορά, με στόχο
να λειτουργήσει ως θετικό μοντέλο προς μίμηση.
-
Απαραίτητο κρίνεται μέσα στην
τάξη να υπάρχει ένας χώρος - λιτός και απαλλαγμένος από περιττά οπτικά και
ακουστικά ερεθίσματα- όπου θα μπορεί το παιδί να πηγαίνει για να χαλαρώσει ή να
ξεκουραστεί ή για να κάνει δραστηριότητες που απαιτούν ιδιαίτερη συγκέντρωση.
-
Πάνω στο θρανίο θα πρέπει να
υπάρχουν μόνο τα απαραίτητα αντικείμενα που θα χρειαστεί το παιδί για το κάθε
μάθημα.
-
Μέσα στην τάξη θα πρέπει να
υπάρχει ειδικός χώρος όπου το κάθε παιδί θα έχει τα απαραίτητα προσωπικά του
αντικείμενα για τις εργασίες του (π.χ. ψαλίδια, μαρκαδόρους) ή τους φακέλους με
τις εργασίες του.
-
Η πρόσβαση σε εποπτικό υλικό
(π.χ. χάρτες, υδρόγειος σφαίρα), θα πρέπει να είναι εύκολη.
-
Η ύπαρξη ενός μεγάλου ρολογιού
με αριθμημένους δείκτες σε σημείο που το παιδί μπορεί να έχει οπτική επαφή είναι
απαραίτητο. Αυτό βοηθάει το παιδί στην αντίληψη του χρόνου και στον
προγραμματισμό των εργασιών του.
-
Στην άκρη του θρανίου ή σε ένα
ξεχωριστό φυλλάδιο που θα υπάρχει από κάτω από το θρανίο είναι πολύ βοηθητικό να
υπάρχει ένα καθημερινό πρόγραμμα του σχολείου όπου εκεί θα είναι γραμμένες με τη
σειρά οι εργασίες και οι ασκήσεις του κάθε μαθήματος.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΩΡΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
-
Όταν απευθύνετε το λόγο στο
παιδί, να διατηρείτε οπτική επαφή ή σύντομη σωματική επαφή μαζί του (π.χ. ένα
άγγιγμα έχει ως αποτέλεσμα να στρέψει το παιδί την προσοχή του προς εσάς).
-
Δραματοποιήστε την παράδοση με
εκφράσεις του προσώπου σας και χειρονομίες, παίξτε με τον τόνο της φωνής
σας, χρησιμοποιήστε χιούμορ, κινηθείτε στην αίθουσα κατά την παράδοση ώστε
να διατηρείται το ενδιαφέρον των μαθητών.
-
Χρησιμοποιήστε λεκτικές νύξεις (
π.χ., εκφράσεις όπως «αυτό είναι σημαντικό να το θυμόμαστε….», «δώστε προσοχή σε
αυτό που θα πω τώρα»)
-
Χρησιμοποιήστε οπτικοακουστικά μέσα.
-
Δείξτε ενθουσιασμό για το μάθημα
και μεταδώστε το στους μαθητές σας.
-
Όταν γράφετε στον πίνακα, να
χρησιμοποιείτε διαφορετικού χρώματος κιμωλίες ή μαρκαδόρους για κάθε
γραμμή, εάν υπάρχουν πολλές πληροφορίες γραμμένες στον πίνακα, ή να
υπογραμμίζετε κάθε δεύτερη γραμμή με διαφορετικού χρώματος κιμωλία ή μαρκαδόρο.
-
Να αφήνετε όσα έχετε γράψει στον
πίνακα αρκετή ώρα, και να βεβαιώνεστε ότι η εργασία δεν έχει σβηστεί από
τον πίνακα πριν το παιδί τελειώσει την αντιγραφή.
-
Η ύπαρξη σαφούς και σταθερής
οριοθέτησης της συμπεριφοράς του.
-
Μερικές κατευθυντήριες γραμμές
σχετικά με την οριοθέτηση
-
Η πειθαρχία πρέπει πάντα να
περιλαμβάνει μια εξήγηση γιατί η συμπεριφορά που έκανε το παιδί δεν είναι σωστή.
-
Εξηγήστε ότι κάθε αρνητική πράξη θα
έχει και ένα αρνητικό αποτέλεσμα.
Θα πρέπει να είσαστε σταθεροί στις
αποφάσεις σας και να τηρείτε τις τιμωρίες-στερήσεις πάντα. Η τιμωρία θα πρέπει
να γίνεται με τη μορφή στέρησης κάποιας δραστηριότητας ή ενός αγαθού που το
παιδί χαίρεται πολύ με αυτό. Σε περίπτωση που τιμωρηθεί, καλό θα είναι να γίνει
αμέσως μετά από την εμφάνιση της συμπεριφοράς και να του εξηγηθεί τόσο η τιμωρία
αυτή καθεαυτή όσο και ο λόγος της τιμωρίας. Ατό να γίνεται χωρίς φωνές αλλά με
σταθερό και ήρεμο τόνο.
-
Η γκρίνια, οι επικρίσεις και οι φωνές
αποτελούν για τα παιδιά μορφές προσοχής και στην πραγματικότητα ενισχύουν
τη συγκεκριμένη κακή συμπεριφορά.
-
Πρέπει να γίνει βέβαιο ότι οι οδηγίες
σας είναι κατανοητές από το παιδί. Το πιάνετε από τον ώμο. Κοιτάτε το παιδί στα
μάτια. Μιλάτε καθαρά με σαφήνεια και σταθερή φωνή και λέτε συγκεκριμένα τι
θέλετε από αυτό. Αφήνετε το πρόσωπό σας να δείχνει αυστηρό ενώ μιλάτε. Του
ζητάτε να επαναλάβει τις οδηγίες.
-
Προειδοποιείστε με σταθερή
φωνή για τη συνέπεια των πράξεών του μόνο μια φορά.
-
Προσπαθήστε να είσαστε
συνεπείς, να έχετε τις ίδιες προσδοκίες και τα ίδια όρια όλη την ημέρα.
Η πειθαρχία πρέπει να ταιριάζει στο
κάθε παιδί. Χρησιμοποιήστε όλα όσα ξέρετε γύρω από το χαρακτήρα και τις
ευαισθησίες του παιδιού. Ένα ευαίσθητο παιδί μπορεί να συντριβεί με κάποιο είδος
τιμωρίας, η οποία μπορεί, αντίθετα, να είναι ιδανική για ένα ζωηρό, υπερκινητικό
παιδί. Όταν το παιδί είναι μαζί με άλλα παιδιά, προσπαθήστε να μην
ανακατεύεστε. Όταν επεμβαίνετε σε μια κατάσταση, τη μετατρέπετε από μια απλή
συναναστροφή παιδιών σε μια περίπλοκη επικοινωνία, όπου τουλάχιστον οι μισές
αντιδράσεις του παιδιού σας έχουν στόχο εσάς τους ίδιους.
Προσφέρετε στο παιδί πρότυπα
συμπεριφοράς για μίμηση. Δοκιμάστε να το βοηθήσετε να ελέγξει τον εαυτό του ή να
βρει τρόπους να αντιμετωπίσει μια κατάσταση, δίνοντάς του παραδείγματα. Συχνά ο
τρόπος που το βοηθάτε να λύσει μια διαφορά είναι πολύ πιο διδακτικός από χίλιες
λέξεις. Μια σταθερή, άμεση αλλά και γεμάτη αγάπη προσέγγιση είναι σίγουρα το
καλύτερο πρότυπο μια μίμηση που μπορείτε να του προσφέρετε-Θα πρέπει να γίνετε
εσείς πρότυπα προς μίμηση.
Βοηθήστε τα παιδιά που βρίσκονται σε
ένταση ή πίεση παραμένοντας ήρεμοι.
Όταν κάνει μια μη επιτρεπτή
συμπεριφορά κουβεντιάστε το λόγο που πιστεύετε ότι θέλησε να το κάνει και δείξτε
του ότι ξέρετε καλά πόσο άσχημα αισθάνεται για αυτή την καταστροφική και
ανεξέλεγκτη συμπεριφορά του. Διαβεβαιώστε το ότι θα προσπαθήσετε να το βοηθήσετε
προτού του ξανασυμβεί. Ζητήστε τη γνώμη του παιδιού για το τι θα μπορούσε να
βοηθήσει την επόμενη φορά. Και δοκιμάστε το. Αν φέρει αποτέλεσμα, επαινέστε το
παιδί σας ζωηρά. Αυτό βοηθά ιδιαίτερα στην ανάκτηση του αυτοελέγχου.
Καλό θα είναι να γίνονται συζητήσεις
μαζί του για την αρνητική συμπεριφορά, τις ενοχλήσεις, την αντίδραση και τα
συναισθήματά του μόνο όταν θα είναι απόλυτα ήρεμο και κυρίως όταν δεν θα έχει
υπάρξει αφορμή από κάποια δική του συμπεριφορά. Καλό είναι ο τόνος και το όλο
πλαίσιο της συζήτησης να είναι ήρεμο και όχι επικριτικό, με άσχημους
χαρακτηρισμούς. Βάζετέ το να προτείνει άλλους πιο αποδεκτούς τρόπους
συμπεριφοράς.
Όταν συγκρούεται με κάποιο άλλο παιδί
και αφού έχει ηρεμήσει, να μπαίνουν και τα δύο – ή περισσότερα παιδιά- σε
διαδικασία συζήτησης γύρω από τον καυγά, την αιτία και τις αντιδράσεις όλων. Να
εξηγεί ο καθένας τι κατάλαβε και γιατί αντέδρασε όπως αντέδρασε. Ένα άλλο παιδί
που δε συμμετείχε στον καυγά θα μπορούσε να έχει τον ρόλο του «συντονιστή» στη
συζήτηση, για να ανταλλάσσονται και να ακούγονται όλες οι απόψεις και να
μαθαίνονται οι αρχές και οι διαδικασίες του διαλόγου.
-
Αναθέστε του δουλειές που απαιτούν
κίνηση π.χ. να μοιράσει τα τετράδια, να πάει να πάρει κιμωλίες, να καθαρίσει τον
πίνακα κ.λπ.
-
Απομακρυνθείτε και μην δίνετε
σημασία σε ξεσπάσματα θυμού. Τα παιδιά έτσι στερούνται για σύντομο χρονικό
διάστημα όλες τις πηγές θετικής ενίσχυσης και ιδιαίτερα την προσοχή του
ενηλίκου.
-
Αγνοείστε όσο είναι δυνατόν την
ανάρμοστη συμπεριφορά και αντίστοιχα επαινέστε την καλή συμπεριφορά λεκτικά, με
κοινωνικούς ενισχυτές (π.χ. χαμόγελο ή χτύπημα στον ώμο) ή με κάποιον άλλο υλικό
ενισχυτή.
-
Δώστε στο παιδί αρκετό χρόνο
για φυσική δραστηριότητα. Ο αθλητισμός, ο χορός, η κίνηση βοηθούν στη σωστή
ψυχοσωματική ισορροπία και στην εκτόνωση της ενέργειας.
-
Σκεφτείτε τι είναι αυτό που κάνει το
παιδί να συμπεριφέρεται με αυτόν τον τρόπο.
-
Σταθείτε και εκτιμήστε και πάλι τις
περιπτώσεις στις οποίες η πειθαρχία δεν έφερε αποτέλεσμα.
-
Μήπως αντιδράτε πολύ σκληρά και
επομένως αναποτελεσματικά; Μήπως το παιδί αντιδρά με τρόπο που υποδηλώνει ότι
έχει άγχος ή ότι χρειάζεται περισσότερη στοργή;
Θυμηθείτε να ενισχύετε θετικά
το παιδί όταν δεν σας ταλαιπωρεί: «Μπράβο. Κοίταξε πόσο προσπάθησες να ελέγξεις
τον εαυτό σου! Είμαι πολύ περήφανη/ος για σένα!». Εξηγείστε του πως νιώθετε
όταν κάνει μια μη επιτρεπτή συμπεριφορά.
Απευθυνθείτε στο παιδί που
σηκώνει το χέρι του και αγνοήστε αυτά που απαντούν και πετάγονται χωρίς να
σηκώσουν χέρι.
Επιβραβεύστε άμεσα το παιδί
όταν κάνει κάτι καλό και όταν έχει αποδεκτή κοινωνική συμπεριφορά.
Εξηγείστε του πως νιώθετε
όταν κάνει μια μη επιτρεπτή συμπεριφορά.
Σας ευχόμαστε καλή δύναμη, με
επιτυχία και θετικά αποτελέσματα.
Η ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ΚΕΔΔΥ
ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ
THE DISCOURSE OF DISABILITY
IN GREEK POLICY
DOCUMENTS
της
Μαρίας Ρόντου
Η
παρακάτω εργασία
παρουσιάστηκε από την εκπαιδευτικό του σχολείου μας κ.
Μαρία Ρόντου
σε συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου στη Λευκωσία και είχε
τίτλο
"Σπάζοντας τη σιωπή σας
στις τάξεις: αντιμετωπίζοντας ευαίσθητα θέματα στην εκπαίδευση".
Η παρουσίαση εμφανίζεται στην ιστοσελίδα
μας σαν ένα έγγραφο Google.
Αν
πατήσετε στην εικόνα θα μεταβείτε σε ένα νέο παράθυρο όπου θα εμφανιστεί η
παρουσίαση.
Επειδή οι διαφάνειες μεταφορτώνονται αυτόματα, θα πρέπει να αναμείνετε ένα
εύλογο χρονικό διάστημα, για να μπορείτε να πλοηγηθείτε απευθείας σε αυτές με τα
βέλη που υπάρχουν κάτω αριστερά.
Επιπλέον πατώντας στο σύμβολο με το γρανάζι
μπορείτε να επιλέξετε την εκτύπωση ή την αποθήκευση της παρουσίασης στον
υπολογιστή σας, επιλέγοντας εσείς οι ίδιοι τη μορφή του αρχείου (π.χ.
ως αρχείο παρουσίασης pptx, ή ως αρχείο
pdf για ανάγνωση με το
Acrobat Reader ).
ΠΑΙΔΙΚΗ ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ
του Μιχαήλ
Πολυχρονόπουλου
Στην
παρουσίαση που ακολουθεί πραγματοποιείται μια σύντομη αναφορά στο θέμα της
παιδικής κατάθλιψης: τι είναι η παιδική κατάθλιψη, ποιες είναι οι αιτίες της,
ποια τα συμπτώματά της, πώς ανιχνεύεται και πώς αντιμετωπίζεται.
Πατώντας στην εικόνα το
έγγραφο θα ανοίξει σε νέα σελίδα, όπου μπορείτε από το μενού αρχείο να
πραγματοποιήσετε τη λήψη του
σε μορφή Acrobat Reader (pdf). Το μέγεθος του αρχείου είναι 650ΚΒ.
|
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ - ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
(ΘΕΤΙΚΗ - ΑΡΝΗΤΙΚΗ)
ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
του Μιχαήλ
Πολυχρονόπουλου
Στην
παρουσίαση που ακολουθεί πραγματοποιείται μια σύντομη αναφορά στο θέμα της
προσωπικότητας - ταυτότητας των εκπαιδευτικών.
Πατώντας στην εικόνα το
έγγραφο θα ανοίξει σε νέα σελίδα, όπου μπορείτε από το μενού αρχείο να
πραγματοποιήσετε τη λήψη του
σε μορφή Acrobat Reader (pdf). Το μέγεθος του αρχείου είναι 150ΚΒ.
|
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΚΑΒΑΦΗ
του Μιχαήλ
Πολυχρονόπουλου
Η
παρουσίαση που ακολουθεί, την οποία επιμελήθηκε ο Διευθυντής του Σχολείου μας κ.Μιχαήλ Πολυχρονόπουλος
αποτελεί ένα αφιέρωμα στον
Κωνσταντίνο Καβάφη, με αφορμή
την ανακήρυξη από το Υπουργείο Παιδείας του 2013 ως «Έτος
Κ.Π. Καβάφη», λόγω των 150
χρόνων από τη γέννησή του.
Η παρουσίαση εμφανίζεται στην ιστοσελίδα
μας σαν ένα έγγραφο Google.
Αν
πατήσετε στην εικόνα θα μεταβείτε σε ένα νέο παράθυρο όπου θα εμφανιστεί η
παρουσίαση.
Επειδή οι διαφάνειες μεταφορτώνονται αυτόματα, θα πρέπει να αναμείνετε ένα
εύλογο χρονικό διάστημα, για να μπορείτε να πλοηγηθείτε απευθείας σε αυτές με τα
βέλη που υπάρχουν κάτω αριστερά.
Επιπλέον πατώντας στο σύμβολο με το γρανάζι
μπορείτε να επιλέξετε την εκτύπωση ή την αποθήκευση της παρουσίασης στον
υπολογιστή σας, επιλέγοντας εσείς οι ίδιοι τη μορφή του αρχείου (π.χ.
ως αρχείο παρουσίασης pptx, ή ως αρχείο
pdf για ανάγνωση με το
Acrobat Reader ).
|
ΝΕΟΕΛΛΗΝΕΣ ΖΩΓΡΑΦΟΙ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ
ΑΧΙΛΛΕΑ ΔΡΟΥΓΚΑ
του Μιχαήλ
Πολυχρονόπουλου
Στο αρχείο που ακολουθεί,
περιέχεται μία
ερευνητική εργασία -σε συνοπτική παρουσίαση- που επιμελήθηκε ο
Διευθυντής του σχολείου μας κ.Μιχαήλ
Πολυχρονόπουλος,
για τους Νεοέλληνες Ζωγράφους, με ειδικό αφιέρωμα στον
γνωστό Έλληνα Ζωγράφο Αχιλλέα Δρούγκα.
Πατώντας στην παραπάνω
εικόνα, η παρουσίαση θα εμφανιστεί στην ιστοσελίδα μας
σε μορφή
flash animation σ΄ ένα νέο παράθυρο, ενώ θα πρέπει να αναμένετε ένα
εύλογο χρονικό διάστημα
μέχρι να μεταφορτωθεί το
αρχείο από το Google Drive.
Οι διαφάνειες εναλλάσσονται
με απλό κλικ μέσα στο πλαίσιο της παρουσίασης ή από τα κουμπιά ελέγχου.
|
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΠΕΤΡΟ ΠΙΚΡΟ
του Μιχαήλ
Πολυχρονόπουλου
Η
παρουσίαση που ακολουθεί, την οποία επιμελήθηκε ο Διευθυντής του Σχολείου μας κ.Μιχαήλ Πολυχρονόπουλος
με τίτλο: «Αφιέρωμα στον Πέτρο
Πικρό μέσα από την ερευνητική εργασία του Γιάννη Δ. Μπάρτζη», αποτελεί μία συνοπτική παράθεση αυστηρά επιλεγμένων και αυτούσιων
αποσπασμάτων –με υποκειμενική θεώρηση του επιμελητή της ως προς τa κριτήρια
επιλογής των κειμένων με βάση το χρονικό προσδιορισμό και την
περιεκτικότητα/σημαντικότητα των σχετικών κειμένων– από το πλούσιο αρχειακό
υλικό της έρευνας του Κορίνθιου συγγραφέα
Γιάννη Δ. Μπάρτζη,
ο οποίος μέσα από την πολύχρονη ενασχόλησή του με την παιδική λογοτεχνία από τη
θέση του εκπαιδευτικού και συγγραφέα βιβλίων για παιδιά, αλλά και υπό την
ιδιότητα του αρθρογράφου-μελετητή επιμέρους θεμάτων αυτού του χώρου, μας έφερε
σε επαφή με τη λησμονημένη από το χρόνο και τις περιστάσεις μορφή του λογοτέχνη
Πέτρου Πικρού,
ο οποίος έχει θεωρηθεί μεταξύ των πρωτοπόρων στο ελληνικό παιδικό κοινωνικό
μυθιστόρημα και στο μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας για παιδιά και νέους,
δεδομένου ότι και οι δύο αυτοί τομείς της παιδικής μας λογοτεχνίας έχουν
αποτελέσει για τον ίδιο τόσο θεματικές πηγές έμπνευσης όσο και αντικείμενο
προβληματισμού και μελέτης.
Πατώντας στην εικόνα το
έγγραφο θα ανοίξει σε νέα σελίδα, όπου μπορείτε από το μενού αρχείο να
πραγματοποιήσετε τη λήψη του
σε μορφή Acrobat Reader (pdf). Το μέγεθος του αρχείου είναι 686ΚΒ.
|
Ο ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
(ή
Bullying)
ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
ΚΕΔΔΥ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ
Η παρουσίαση εμφανίζεται στην ιστοσελίδα
μας σαν ένα έγγραφο Google.
Αν
πατήσετε στην εικόνα θα μεταβείτε σε ένα νέο παράθυρο όπου θα εμφανιστεί η
παρουσίαση.
Επειδή οι διαφάνειες μεταφορτώνονται αυτόματα, θα πρέπει να αναμείνετε ένα
εύλογο χρονικό διάστημα, για να μπορείτε να πλοηγηθείτε απευθείας σε αυτές με τα
βέλη που υπάρχουν κάτω αριστερά.
Επιπλέον πατώντας στο σύμβολο με το γρανάζι
μπορείτε να επιλέξετε την εκτύπωση ή την αποθήκευση της παρουσίασης στον
υπολογιστή σας, επιλέγοντας εσείς οι ίδιοι τη μορφή του αρχείου (π.χ.
ως αρχείο παρουσίασης pptx, ή ως αρχείο
pdf για ανάγνωση με το
Acrobat Reader ).
|
Η ΟΠΕΡΑ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΑ ΣΤΑ
ΣΧΟΛΕΙΑ
Σε συνέχεια του Διαδραστικού
Προγράμματος Όπερας που υλοποιήθηκε, με απόλυτη επιτυχία, την τρέχουσα σχολική
χρονιά στο σχολείο μας σε συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή, μπορείτε να
γνωρίσετε μερικά στοιχεία γι’ αυτό το σπουδαίο είδος σκηνικής τέχνης, αλλά και
για το πρόγραμμα της Όπερας διαδραστικά στα Σχολεία στην παρουσίαση που
ακολουθεί, που αποτελεί προϊόν αναδημοσίευσης από την
επίσημη ιστοσελίδα της Ε.Λ.Σ:
http://www.nationalopera.gr/gr/ethniki-luriki-skini/
).
Η παρουσίαση εμφανίζεται στην ιστοσελίδα
μας σαν ένα έγγραφο Google.
Αν
πατήσετε στην εικόνα θα μεταβείτε σε ένα νέο παράθυρο όπου θα εμφανιστεί η
παρουσίαση.
Επειδή οι διαφάνειες μεταφορτώνονται αυτόματα, θα πρέπει να αναμείνετε ένα
εύλογο χρονικό διάστημα, για να μπορείτε να πλοηγηθείτε απευθείας σε αυτές με τα
βέλη που υπάρχουν κάτω αριστερά.
Επιπλέον πατώντας στο σύμβολο με το γρανάζι
μπορείτε να επιλέξετε την εκτύπωση ή την αποθήκευση της παρουσίασης στον
υπολογιστή σας, επιλέγοντας εσείς οι ίδιοι τη μορφή του αρχείου (π.χ.
ως αρχείο παρουσίασης pptx, ή ως αρχείο
pdf για ανάγνωση με το
Acrobat Reader ).
|
Η προώθηση της Φιλαναγνωσίας
στην τάξη του
Νέου σχολείου
Στο πλαίσιο που
ακολουθεί μπορείτε να διαβάσετε ένα
άρθρο του Διευθυντή Π.Ε. Ν.Κορινθίας
κ.Παναγιώτη Παπαγεωργάκη(MSc) με θέμα: «Η προώθηση της Φιλαναγνωσίας στην
τάξη του Νέου σχολείου μέσα στο πλαίσιο του Ενιαίου Αναμορφωμένου Εκπαιδευτικού
Προγράμματος».
Το άρθρο
αναδημοσιεύεται από την ιστοσελίδα της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Ν.Κορινθίας (http://dipe.kor.sch.gr/index.php/arthra/114-i-proothisi-tis-filanagnosias-stin-taksi-tou-neou-sxoleiou-mesa-sto-plaisio-tou-eniaiou-anamorfomenou-ekpaideftikoy-programmatos).
|
ΟΜΗΡΙΚΟΣ ΥΜΝΟΣ
ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ
του Γιάννη Δ. Μπάρτζη
Στην πιο πανάρχαια και πιο ωραία ιστορία φιλοξενίας που έχει καταγραφεί στην
παγκόσμια λογοτεχνία, πρωταγωνιστούν δυο «δικοί μας» άνθρωποι, ένας Κορίνθιος κι
ένας Αργίτης. Ανήκει στον κύκλο των ηρωικών επεισοδίων της Ιλιάδας και την
περιγράφει ο Όμηρος με θαυμαστή παραστατικότητα και ζωντάνια (Ζ΄119-236).
Σε μια στιγμή, καθώς η μάχη μαίνεται έξω από τα τείχη της Τροίας, βρίσκονται
αντιμέτωποι ο ορμητικός ήρωας του Άργους, Διομήδης, κι απέναντί του ο σύμμαχος
του Πρίαμου -Κορίνθιος στην καταγωγή- βασιλιάς της μικρασιατικής Λυκίας,
Γλαύκος.
Ο Διομήδης θαυμάζει τη γενναιότητα του Γλαύκου και, προτού να ορμήσει καταπάνω
του, τον ρωτά: «Ποιος είσαι εσύ, που δε φοβάσαι το κοντάρι μου; Αν είσαι θεός,
πες το μου, μη χτυπηθώ μαζί σου».
Η απάντηση του Γλαύκου ήταν αποκαλυπτική: «Αντρειωμένε Διομήδη», του λέει, «από
το Άργος, όπου κατοικείς, βλέπεις αγνάντια σου το Κάστρο της Εφύρας, τον τόπο
κατοικίας του Σισύφου, που ήταν ο προπάππος μου. Είμαι ο Γλαύκος, εγγόνι του
Βελλερεφόντη, από την Κόρινθο».
Ακούγοντάς τον τότε ο Διομήδης, κοντοστάθηκε. Έμπηξε το κοντάρι του στη γη και
με ανοιχτή αγκαλιά φώναξε προς το Γλαύκο: «Μα τότε… εσύ είσαι φίλος μου
προγονικός! Κάποτε ο παππούς μου ο Οινέας φιλοξένησε στο Άργος τον παππού σου το
Βελλερεφόντη. Έφαγαν και ήπιαν μαζί. Είκοσι μέρες έμεινε στο σπίτι μας ο παππούς
σου και αντάλλαξε δώρα με τους δικούς μου. Ας το βροντοφωνάξουμε σε όλους ότι
λογιόμαστε φίλοι απ’ τα παλιά τα χρόνια, κι ας κρατηθούμε αλάργα οι δυο μας από
το φόνο του πολέμου».
Οι δυο ήρωες πήδησαν από τ’ άρματά τους, έδωσαν τα χέρια και ορκίστηκαν
παντοτινή φιλία. Αντάλλαξαν κατά το έθιμο επιτόπου τα όπλα τους ως δώρα, παρ’
όλο που η αξία τους ήταν ολοφάνερα άνιση (χρυσά του Γλαύκου και χάλκινα του
Διομήδη) κι ο πόλεμος για λίγο μοσχοβόλησε ανθρωπιά.
Ήταν μια υπέροχη στιγμή, όπου μέσα στην αγριάδα, τις κραυγές της μάχης, την
αλληλοεξόντωση, το φονικό… οι αργολιδοκορίνθιοι ήρωες με το παράδειγμά τους
έδιναν μιαν άλλη διάσταση στη λατρεία του Ξένιου Δία. Του πιο ανθρώπινου θεού
που εμπνεύστηκαν οι πρόγονοί μας από τόσο παλιά…
Ο Γιάννης Δ. Μπάρτζης
είναι συγγραφέας και ζει στην Αρχαία Κόρινθο.
Πληροφορίες στην ιστοσελίδα του:
www.akrokorinthos.com
|
Μαθησιακές Δυσκολίες
από
το προσωπικό αρχείο της κας Σακουλέβα Ειρήνης
Στην
παρουσίαση που ακολουθεί πραγματοποιείται μια σύντομη αναφορά στο θέμα
«Μαθησιακές
Δυσκολίες».
Την εργασία αυτή μας παραχώρησε από το προσωπικό της αρχείο για ανάρτηση από την
ιστοσελίδα μας η εκπαιδευτικός του Τμήματος Ένταξης (Σχολικό Έτος
2012-2013) κα.Ειρήνη Σακουλέβα.
Η παρουσίαση εμφανίζεται στην ιστοσελίδα
μας σαν ένα έγγραφο Google.
Αν
πατήσετε στην εικόνα θα μεταβείτε σε ένα νέο παράθυρο όπου θα εμφανιστεί η
παρουσίαση.
Επειδή οι διαφάνειες μεταφορτώνονται αυτόματα, θα πρέπει να αναμείνετε ένα
εύλογο χρονικό διάστημα, για να μπορείτε να πλοηγηθείτε απευθείας σε αυτές με τα
βέλη που υπάρχουν κάτω αριστερά.
Επιπλέον πατώντας στο σύμβολο με το γρανάζι
μπορείτε να επιλέξετε την εκτύπωση ή την αποθήκευση της παρουσίασης στον
υπολογιστή σας, επιλέγοντας εσείς οι ίδιοι τη μορφή του αρχείου (π.χ.
ως αρχείο παρουσίασης pptx, ή ως αρχείο
pdf για ανάγνωση με το
Acrobat Reader ).
Αυτοεκτίμηση και ταυτότητα
Όροι κλειδιά για την
ψυχοκινητική αγωγή
Φυσική αγωγή παιδιών με
κινητικές ιδιαιτερότητες
επιμέλεια:
Σακουλέβα Ειρήνη
Στην
παρουσίαση που ακολουθεί πραγματοποιείται μια σύντομη αναφορά στο θέμα
«Φυσική αγωγή παιδιών με κινητικές ιδιαιτερότητες -
Αυτοεκτίμηση και ταυτότητα: Όροι κλειδιά για την ψυχοκινητική αγωγή».
Την εργασία αυτή επιμελήθηκε η εκπαιδευτικός του Τμήματος Ένταξης (Σχολικό Έτος
2012-2013) κα.Ειρήνη Σακουλέβα.
Πατώντας στην εικόνα το
έγγραφο θα ανοίξει σε νέα σελίδα, όπου μπορείτε από το μενού αρχείο να
πραγματοποιήσετε τη λήψη του
σε μορφή Acrobat Reader (pdf). Το μέγεθος του αρχείου είναι περίπου 0,55ΜΒ.
|
Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής
Υπερκινητικότητα
από
το προσωπικό αρχείο της κας Σακουλέβα Ειρήνης
Στην
παρουσίαση που ακολουθεί πραγματοποιείται μια σύντομη αναφορά στο θέμα
«Διαταραχή
Ελλειμματικής Προσοχής - Υπερκινητικότητα».
Την εργασία αυτή μας παραχώρησε από το προσωπικό της αρχείο για ανάρτηση από την
ιστοσελίδα μας η εκπαιδευτικός του Τμήματος Ένταξης (Σχολικό Έτος
2012-2013) κα.Ειρήνη Σακουλέβα.
Πατώντας στην εικόνα το
έγγραφο θα ανοίξει σε νέα σελίδα, όπου μπορείτε από το μενού αρχείο να
πραγματοποιήσετε τη λήψη του
σε μορφή Acrobat Reader (pdf). Το μέγεθος του αρχείου είναι περίπου 1,6ΜΒ.
|
Διαταραχή
Ελλειμματικής Προσοχής -
Υπερκινητικότητα και Παραβατικότητα
επιμέλεια:
Σακουλέβα Ειρήνη
Στο πλαίσιο που
ακολουθεί μπορείτε να διαβάσετε
μία
παρουσίαση όπου πραγματοποιείται μια σύντομη αναφορά στο
θέμα
«Διαταραχή
Ελλειμματικής Προσοχής - Υπερκινητικότητα και Παραβατικότητα».
Την εργασία αυτή μας παραχώρησε από το προσωπικό της αρχείο για ανάρτηση από την
ιστοσελίδα μας η εκπαιδευτικός του Τμήματος Ένταξης (Σχολικό Έτος
2012-2013) κα.Ειρήνη Σακουλέβα.
Η παρουσίαση εμφανίζεται στην ιστοσελίδα
μας σαν ένα έγγραφο Google.
Αν
πατήσετε στην εικόνα θα μεταβείτε σε ένα νέο παράθυρο όπου θα εμφανιστεί η
παρουσίαση.
Επειδή οι διαφάνειες μεταφορτώνονται αυτόματα, θα πρέπει να αναμείνετε ένα
εύλογο χρονικό διάστημα, για να μπορείτε να πλοηγηθείτε απευθείας σε αυτές με τα
βέλη που υπάρχουν κάτω αριστερά.
Επιπλέον πατώντας στο σύμβολο με το γρανάζι
μπορείτε να επιλέξετε την εκτύπωση ή την αποθήκευση της παρουσίασης στον
υπολογιστή σας, επιλέγοντας εσείς οι ίδιοι τη μορφή του αρχείου (π.χ.
ως αρχείο παρουσίασης pptx, ή ως αρχείο
pdf για ανάγνωση με το
Acrobat Reader ).
Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής
- Υπερκινητικότητα:
Αιτιολογία και Χαρακτηριστικά
από
το προσωπικό αρχείο της κας Σακουλέβα Ειρήνης
Στην
παρουσίαση που ακολουθεί πραγματοποιείται μια σύντομη αναφορά στο θέμα
«Διαταραχή
Ελλειμματικής Προσοχής - Υπερκινητικότητα: Αιτιολογία και Χαρακτηριστικά».
Την εργασία αυτή μας παραχώρησε από το προσωπικό της αρχείο για ανάρτηση από την
ιστοσελίδα μας η εκπαιδευτικός του Τμήματος Ένταξης (Σχολικό Έτος
2012-2013) κα.Ειρήνη Σακουλέβα.
Η παρουσίαση εμφανίζεται στην ιστοσελίδα
μας σαν ένα έγγραφο Google.
Αν
πατήσετε στην εικόνα θα μεταβείτε σε ένα νέο παράθυρο όπου θα εμφανιστεί η
παρουσίαση.
Επειδή οι διαφάνειες μεταφορτώνονται αυτόματα, θα πρέπει να αναμείνετε ένα
εύλογο χρονικό διάστημα, για να μπορείτε να πλοηγηθείτε απευθείας σε αυτές με τα
βέλη που υπάρχουν κάτω αριστερά.
Επιπλέον πατώντας στο σύμβολο με το γρανάζι
μπορείτε να επιλέξετε την εκτύπωση ή την αποθήκευση της παρουσίασης στον
υπολογιστή σας, επιλέγοντας εσείς οι ίδιοι τη μορφή του αρχείου (π.χ.
ως αρχείο παρουσίασης pptx, ή ως αρχείο
pdf για ανάγνωση με το
Acrobat Reader ).
Ψυχοκοινωνικά Προβλήματα Παιδιών
με Χρόνιες Σωματικές
Παθήσεις
από
το προσωπικό αρχείο της κας Σακουλέβα Ειρήνης
Στην
παρουσίαση που ακολουθεί πραγματοποιείται μια σύντομη αναφορά στο θέμα
«Ψυχοκοινωνικά
Προβλήματα Παιδιών με Χρόνιες Σωματικές Παθήσεις».
Την εργασία αυτή μας παραχώρησε από το προσωπικό της αρχείο για ανάρτηση από την
ιστοσελίδα μας η εκπαιδευτικός του Τμήματος Ένταξης (Σχολικό Έτος
2012-2013) κα.Ειρήνη Σακουλέβα.
Η παρουσίαση εμφανίζεται στην ιστοσελίδα
μας σαν ένα έγγραφο Google.
Αν
πατήσετε στην εικόνα θα μεταβείτε σε ένα νέο παράθυρο όπου θα εμφανιστεί η
παρουσίαση.
Επειδή οι διαφάνειες μεταφορτώνονται αυτόματα, θα πρέπει να αναμείνετε ένα
εύλογο χρονικό διάστημα, για να μπορείτε να πλοηγηθείτε απευθείας σε αυτές με τα
βέλη που υπάρχουν κάτω αριστερά.
Επιπλέον πατώντας στο σύμβολο με το γρανάζι
μπορείτε να επιλέξετε την εκτύπωση ή την αποθήκευση της παρουσίασης στον
υπολογιστή σας, επιλέγοντας εσείς οι ίδιοι τη μορφή του αρχείου (π.χ.
ως αρχείο παρουσίασης pptx, ή ως αρχείο
pdf για ανάγνωση με το
Acrobat Reader ).
|
Αγγλικά από τόσο νωρίς;
Σχετικά με την εκμάθηση της Αγγλικής
γλώσσας στην Α’ και Β’ Δημοτικού
Επιμέλεια: Βάσω
Παντολέων
Εκπαιδευτικός Αγγλικών
Η παρουσίαση εμφανίζεται στην ιστοσελίδα
μας σαν ένα έγγραφο Google.
Αν
πατήσετε στην εικόνα θα μεταβείτε σε ένα νέο παράθυρο όπου θα εμφανιστεί η
παρουσίαση.
Επειδή οι διαφάνειες μεταφορτώνονται αυτόματα, θα πρέπει να αναμείνετε ένα
εύλογο χρονικό διάστημα, για να μπορείτε να πλοηγηθείτε απευθείας σε αυτές με τα
βέλη που υπάρχουν κάτω αριστερά.
Επιπλέον πατώντας στο σύμβολο με το γρανάζι
μπορείτε να επιλέξετε την εκτύπωση ή την αποθήκευση της παρουσίασης στον
υπολογιστή σας, επιλέγοντας εσείς οι ίδιοι τη μορφή του αρχείου (π.χ.
ως αρχείο παρουσίασης pptx, ή ως αρχείο
pdf για ανάγνωση με το
Acrobat Reader ).
|
ΣΤΟΜΑΤΙΚΗ ΥΓΙΕΙΝΗ
της Κατσιαούνη Βασιλικής
(ΠΕ70, π. Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας Π.Ε. Ν. Κορινθίας, Ψυχολόγος)
Στην
παρουσίαση που ακολουθεί πραγματοποιείται μια σύντομη αναφορά στο θέμα της
Στοματικής Υγιεινής. Η εργασία αυτή αποτελεί μέρος από το αρχειακό υλικό της
Εκπαιδευτικού ΠΕ 70, πρώην Υπεύθυνης Αγωγής Υγείας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Νομού Κορινθίας και Ψυχολόγου κ.
Κατσιαούνη Βασιλικής
την οποία συγχαίρουμε για το έργο της και ευχαριστούμε θερμά για την ευγενική
της χορηγία.
Πατώντας στην εικόνα το
έγγραφο θα ανοίξει σε νέα σελίδα, όπου μπορείτε από το μενού αρχείο να
πραγματοποιήσετε τη λήψη του
σε μορφή Acrobat Reader (pdf). Το μέγεθος του αρχείου είναι 1,7ΜΒ.
|
ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΑ ΓΡΙΠΗ
επιμέλεια: Κώστας
Μυλωνόπουλος
Στην
παρουσίαση που ακολουθεί, όπως αναφέρεται και στον τίτλο της, μαθαίνουμε για τη
νέα γρίπη: τι είναι η νέα γρίπη, τι είναι οι ιοί,
πως μεταδίδεται ο νέος ιός, ποια τα συμπτώματά της, υπάρχει θεραπεία και
πως προστατεύουμε τον εαυτό μας και τους άλλους.
Πατώντας στην εικόνα το
έγγραφο θα ανοίξει σε νέα σελίδα, όπου μπορείτε από το μενού αρχείο να
πραγματοποιήσετε τη λήψη του
σε μορφή Acrobat Reader (pdf). Το μέγεθος του αρχείου είναι 944ΚΒ.
|
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΕΡΜΗΝΕΙΑ
ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ
ΤΗΣ ΓΕΝΝΗΣΗΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
επιμέλεια: Νικόλαος
Γεωργίου
Η
Γέννηση του Χριστού γιορτάζεται από την Ορθόδοξη Εκκλησία δοξολογικά και συνάμα
κατανυκτικά. Η υμνογραφία και η εικονογραφία με θαυμαστό τρόπο εκφράζουν το μέγα
και θαυμαστό γεγονός. Μέσα στο χώρο της Εκκλησίας ο Ορθόδοξος Χριστιανός ζει το
μυστήριο
της σαρκώσεως
με τις αισθήσεις
του που μεταμορφώνονται
για να γίνουν μέσα
επικοινωνίας
με το άρρητο.
Παραστάσεις
με θέμα
τη Γέννηση
απαντώται από την Παλαιοχριστιανική εποχή, αλλά η εικόνα, με ολοκληρωμένο τον
εικονογραφικό
τύπο, εμφανίζεται κυρίως στα χρόνια μετά την εικονομαχική ταραχή, στην ακμή της
μεσοβυζαντινής περιόδου ακολουθώντας κατοπινά μια πορεία με μικρές παραλλαγές
ανάλογες με τις συνθήκες τόπου και χρόνου.
Η εικόνα της Γέννησης του Χριστού στηρίζεται
στη μαρτυρία της Αγίας Γραφής και στην Ιερή Παράδοση της Εκκλησίας μας
καθώς και στην πλούσια λειτουργική υμνολογία της εορτής των Χριστουγέννων.
Στο κέντρο της εικόνας υψώνεται βουνό «βραχώδες,
αλλ'
εύχαρι και φωτεινόχρωμο» (Φ.
Κόντογλου,
Έκφρασις της Ορθοδόξου Εικονογραφίας) με μια μεγάλη σκοτεινόχρωμη σπηλιά. Η
φάτνη εικονίζεται μέσα στο σκοτεινό σπήλαιο. Το μαύρο σπήλαιο συμβολίζει τον
κόσμο που ήταν σκοτισμένος από την αμαρτία. Έτσι για να πλησιάσει την άβυσσο, ο
Χριστός τοποθετεί μυστικά τη Γέννησή Του στο βάθος του χάσματος, όπου το κακό
ζει στην τελευταία του πυκνότητα .Η σπηλιά υποδηλώνει τη σκοτεινιά του
προχριστιανικού κόσμου στην οποία θα λάμψει το χαρούμενο, λυτρωτικό φως «ο
λαός ο καθήμενος εν σκότει
είδε φως μέγα και τοις καθημένοις εν χώρα και σκιά θανάτου φως ανέτειλεν αυτοίς» (Ματθ.
4, 16). Ο Χριστός, το Φως του κόσμου, είναι ο καθήμενος
«εν σκότει και σκιά
θανάτου».
Το σκοτεινόχρωμο σπήλαιο υποδηλώνει επίσης και τον Άδη που θα φωτίσει ο Χριστός
με την Ανάστασή
Του.
|
Μέσα
στη σπηλιά η κτιστή φάτνη με τον σπαργανωμένο, αρτιγέννητο νήπιο Χριστό. Δίπλα η
Παναγία Μητέρα πάνω σε στρώμα κάθεται ή είναι μισοξαπλωμένη και σε
μεταγενέστερους χρόνους γονατίζει ευλαβικά. |
|
|
Η Παναγία είναι η μορφή, που διακρίνεται για το μέγεθός της και την κεντρική
θέση που κατέχει στην εικόνα. Η ανάλαφρη στάση της υποδηλώνει την απουσία του
πόνου και την παρθενική Γέννηση του Χριστού. Η υμνολογία της Εκκλησίας μας είναι
σαφέστατη και υμνωδεί ότι η Θεοτόκος γέννησε ανώδυνα. Η ανακεκλιμένη στάση στην
ορθόδοξη παράδοση τονίζει το ανθρώπινο στοιχείο και τη μητρική τρυφερότητα, η
οποία δεν εμφανίζει ωδίνες τοκετού. Η θέα του σπαργανωμένου Θείου Βρέφους μας
παραπέμπει και σε μορφές νεκρών σαβανωμένων, όπως ο Λάζαρος, προοικονομώντας
έτσι το σάβανο και την Ταφή του Κυρίου. Η φάτνη, το σπήλαιο, τα σπάργανα είναι
όλα δείγματα της κένωσης της Θεότητας και της Άκρας Ταπείνωσης Του. |
Μέσα στο σπήλαιο και πίσω από τη φάτνη προβάλλουν τα κεφάλια τους δύο αγαθά ζώα,
βόδι και ονάριο. Ο αγιογράφος εμπνέεται από την προφητεία του Ησαΐα
«έγνω βους
τον κτησάμενον και όνος την φάτνην του Κυρίου αυτού. Ισραήλ δε με ουκ έγνω». |
|
Έξω από το σπήλαιο στο ένα άκρο της εικόνας κάθεται συλλογισμένος ο Ιωσήφ για να
τονιστεί έτσι το «αμέτοχον» του Ιωσήφ στη Σάρκωση του Χριστού. Ο Ιωσήφ δεν είναι
ο πατέρας του βρέφους , αλλά ο στοργικός προστάτης της Αγίας Οικογένειας. Ο
Ιωσήφ εικονίζεται σκεφτικός και στηρίζει το κεφάλι του με το αριστερό χέρι.
Κοντά του βλέπουμε ένα βοσκό στηριγμένο στη γλίτσα του. Στο πρόσωπό του οι
Πατέρες της Εκκλησίας μας βλέπουν τον Πειρασμό που σπέρνει στην ψυχή του Ιωσήφ
την αμφιβολία. Το σκεφτικό πρόσωπο του Ιωσήφ δείχνει άνθρωπο που αν και
προειδοποιήθηκε από τον άγγελο, βρέθηκε μπροστά σε μεγάλα μυστήρια που η αδύνατη
ανθρώπινη φύση του δεν μπορεί να κατανοήσει, παρά μόνο με την πίστη. Η
καλοπροαίρετη αμφιβολία του Ιωσήφ είναι η αιώνια πάλη του ανθρώπου να ξεπεράσει
τη λογική και τον εγωισμό και να αφεθεί στο μυστήριο της πίστεως με ταπείνωση.
Στο
άλλο άκρο της εικόνας παρατηρούμε το πρώτο λουτρό του Βρέφους που γίνεται με τη
βοήθεια δύο γυναικών· συχνά η μία δοκιμάζει με το χέρι της τη θερμοκρασία του
νερού. Το πρώτο λουτρό του Θείου Βρέφους που βλέπουμε στην εικόνα δεν
περιγράφεται στα Ευαγγέλια, αλλά προέρχεται από το απόκρυφο ευαγγέλιο του
Ιακώβου. Η μαία είναι η Σαλώμη και η άλλη η βοηθός της, που τις προσκάλεσε ο
Ιωσήφ για να βοηθήσουν τη Θεοτόκο.
|
Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε ότι ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης αναφέρει ότι
«το
να ιστορούνται γυναίκες τινές πλύνουσαι τον Χριστόν εν λεκάνη, ως οράται
εν πολλαίς εικόσι της Χριστού Γεννήσεως, τούτο είναι παντάπασιν ατοπώτατον».
Εξηγώντας αυτή τη θέση του ο Άγιος λέει ότι η Θεοτόκος δε γέννησε με πόνους και
ωδίνες όπως οι άλλες γυναίκες, έτσι το Θείο Βρέφος ήταν καθαρό από την
ακαθαρσία για να χρειάζεται η σκηνή του λουτρού. |
|
|
Στο επάνω μέρος οι
ολόσωμοι Άγγελοι προσκυνούν και δοξολογούν τον «τεχθέντα Θεόν» και με χαρά αναγγέλουν
στους τσοπάνους, το χαρούμενο μήνυμα της Γέννησης του Σωτήρα. Οι άγγελοι
εκπληρώνουν το διπλό τους λειτούργημα: δοξολογούν το Θεό και φέρνουν τα
«ευαγγέλια»
(= τις καλές αγγελίες) στους ανθρώπους. Ένα τμήμα είναι προ τα πάνω, προς το
Θεό, κι ένα άλλο προς τα κάτω, προς τους ανθρώπους. |
Οι ποιμένες, που ξενυχτώντας βόσκουν τα κοπάδια τους, δέχονται εκστατικοί το
άγγελμα. Συχνά ένας από
αυτούς παίζει το σουραύλι του, ενώ ένας άλλος συνομιλεί με τον Ιωσήφ. Οι
ποιμένες αντιπροσωπεύουν τους Ισραηλίτες εκείνους που αποδέχθηκαν αμέσως το καλό
άγγελμα της σωτηρίας
«ετέχθη σήμερον σωτήρ ος εστίν Χριστός Κύριος». Είναι όλοι
οι ανοιχτόκαρδοι και καλοκάγαθοι άνθρωποι, οι απλοϊκοί και ταπεινοί που χωρίς
δυσκολία και πολλές αμφιβολίες αγωνίζονται στο δρόμο της σωτηρίας. |
|
|
Η σύνθεση ολοκληρώνεται με την προσκύνηση των Μάγων, που έρχονται ντυμένοι με
τις εξωτικές τους στολές και κομίζοντας τα βασιλικά τους δώρα. Ο λαμπρός
αστέρας, που τους οδηγούσε, έχει σταθεί πάνω από το σπήλαιο «ωσάν
δροσοσταλίδα κρεμασμένη άνωθεν της κεφαλής του Χριστού» (Φ.
Κόντογλου
Έκφρασις της Ορθοδόξου Εικονογραφίας). Οι Μάγοι, άλλοτε πεζοί και άλλοτε έφιπποι
αντιπροσωπεύουν τους ειδωλολάτρες, που θα αποτελέσουν την από τους εθνικούς
προερχόμενη εκκλησία. Οι Μάγοι εικονίζονται με διαφορετική ηλικία για να
υποδηλωθεί ότι ο Χριστός φωτίζει όλους τους ανθρώπους ανεξάρτητα από ηλικία .
|
Τέλος η μοναδική ακτίνα που εξέρχεται από τον ουρανό και καταλήγει στο σπήλαιο
πάνω από το Βρέφος , συμβολίζει τη μία ουσία του Θεού, αλλά χωρίζεται σε τρεις
λάμψεις για να προσδιορίσει τη συμμετοχή των τριών προσώπων της Αγίας Τριάδας
στην οικονομία της σωτηρίας.
Τα διαφορετικά χρονικά γεγονότα που διαδραματίζονται στην εικόνα, η Θεία
Γέννηση, η οδοιπορία των Μάγων και η ταυτόχρονή τους προσκύνηση, η Δοξολογία των
Αγγέλων και ο ευαγγελισμός των ποιμένων καταδεικνύουν την απελευθέρωση από το
χρόνο. Η Εκκλησία ζει το αιώνιο παρόν. Η Γέννηση είναι μυστήριο εξωχρονικό, αλλά
και ιστορικό. Γιατί ο Χριστός που γεννήθηκε τη συγκεκριμένη ιστορική στιγμή δεν
έπαψε να είναι
«προ των αιώνων
Υπάρχων»
ο Άχρονος Υιός.
Η Ορθόδοξη παράσταση της Γέννησης του Χριστού έχει οργανωθεί αντιρρεαλιστικά
και συμβολικά συνθέτοντας στοιχεία από την πραγματικότητα με πνευματικά και
διαχρονικά. Το βουνό, το σπήλαιο, η φάτνη, τα ζώα συνυπάρχουν με τον χρυσό κάμπο
που είναι ο πνευματικός χώρος του ουρανού. Έτσι η εικόνα αμέσως παρουσιάζει τη
σύνθεση του γήινου
και του ουράνιου, του ανθρώπινου και του θείου. Η ορθόδοξη ζωγραφική ούτε
ανθρωποποιεί την παράσταση σαν μία παχυλή ειδωλοποίηση
των μορφών ή μία απλή αφήγηση, ούτε πάλι την απογυμνώνει από την ιστορικότητα
αφαιρώντας
τις αναφορές στην πραγματικότητα. Η πνευματική και καλλιτεχνική αυτή κατεύθυνση
παρέχει στο ζωγράφο πολλές ελευθερίες όπως π.χ. την υπέρβαση των φυσικών
αναλογιών των παριστανομένων
μορφών και την ανάπλασή
τους μέσα
στην εικόνα σύμφωνα με τη δεσπόζουσα κεντρική ιδέα. Η απεικόνιση της Γέννησης,
όπως αυτή ιστορείται στην Ορθοδοξία είναι δείγμα έκφρασης του μέτρου μεταξύ του
θείου και του ανθρωπίνου, χωρίς να αποκλίνει από το βάθος της θεολογίας και της
διδασκαλίας της Εκκλησίας.
Το θέμα επιμελήθηκε ο
δάσκαλος της Έκτης Τάξης κ.
Γεωργίου Νικόλαος.
|
Η
ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΟΣΜΟ
της
Ευαγγελίας Μπαρλιά
Στην παρουσίαση που ακολουθεί, γίνεται αναφορά στην εξέλιξη της μουσικής κατά
την αρχαιότητα, στα μουσικά όργανα που χρησιμοποιούνταν, καθώς και σε δύο από τα
πλέον χαρακτηριστικά μουσικά κείμενα που διασώζονται έως σήμερα.
Πατώντας στην εικόνα το
έγγραφο θα ανοίξει σε νέα σελίδα, όπου μπορείτε από το μενού αρχείο να
πραγματοποιήσετε τη λήψη του
σε μορφή Acrobat Reader (pdf). Το μέγεθος του αρχείου είναι 735ΚΒ.
|
ΘΥΜΑΜΑΙ ΤΟΝ ΘΡΥΛΙΚΟ ΠΑΥΛΟ
ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗ
του Ακαδημαϊκού Παναγιώτη
Τέτση
Η εκπαιδευτικός του Στ΄3 κα.Χριστίνα
Αποστολίδη μας απέστειλε για
αναδημοσίευση από την ιστοσελίδα του σχολείου μας το άρθρο που ακολουθεί, του
πρώην Πρύτανη της ΑΣΚΤ, ζωγράφου και Ακαδημαϊκού κ.Παναγιώτη
Τέτση. Το άρθρο δημοσιεύτηκε
στην ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας «Τα
Νέα» το
Σάββατο 01 Σεπτεμβρίου 2012 (http://www.tanea.gr/gnomes/?aid=4748825).
ΘΥΜΑΜΑΙ ΤΟΝ ΘΡΥΛΙΚΟ ΠΑΥΛΟ ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗ
του Παναγιώτη Τέτση
Πριν
από λίγες ημέρες στην Ύδρα γιορτάστηκαν τα «Κουντουριώτεια
2012», γιορτές αφιερωμένες
στον ναύαρχο Παύλο
Κουντουριώτη (1855-1935), ο
οποίος, μεταξύ άλλων, υπήρξε αρχηγός του Στόλου στη διάρκεια των Βαλκανικών
Πολέμων. Ως κυβερνήτης του θωρηκτού «Αβέρωφ»,
μάλιστα, το 1912-13, κατέλαβε και απελευθέρωσε από τους Τούρκους τη Λήμνο, τη
Θάσο, την Ίμβρο, την Τένεδο, τα Ψαρά, τον Άγιο Ευστράτιο, τη Σαμοθράκη... 'Ως
τις 21 Δεκεμβρίου είχε ελευθερώσει σχεδόν όλα τα νησιά του Αιγαίου, της Χίου
συμπεριλαμβανομένης. Διετέλεσε επίσης δύο φορές Πρόεδρος της Δημοκρατίας. Ο
ζωγράφος Παναγιώτης Τέτσης,
με ρίζες στην Ύδρα, περιγράφει τι θυμάται από τον θρυλικό ναύαρχο.
Οι
ημέρες τούτες ήταν αφιερωμένες στη μνήμη του μεγάλου πρωταγωνιστή των Βαλκανικών
Πολέμων, του άκαμπτου μαχητή της θάλασσας, ως υπέρτατη τιμή• στον
Παύλο Κουντουριώτη.
Από ό,τι θυμάμαι γι' αυτόν... Γεννήθηκα με τον θρύλο Κουντουριώτη. Από τα
γεννοφάσκια μου έμαθα για τα ανδραγαθήματά του• για το μεγάλο του κατόρθωμα ώστε
η χώρα μας και το έθνος να ελέγχει ολόκληρο πέλαγος.
Δεν θυμάμαι αν τον είδα όσο ήταν στη ζωή• τον είδα νεκρό.
Αλλά τον έβλεπα καθημερινά και μπορούσα να τον καλημερίζω μπρος στην προτομή του
πάνω στα ψηλά, στο αναμνηστικό γλυπτό συγκρότημα που προβαλλόταν, πρώτο πλάνο,
το αδέξιας τέχνης λιοντάρι.
Είχα εθιστεί μ' αυτήν, σαν να είχε ζωή και μας
συντρόφευε• αν και δεν παρέλειπε να 'ρχεται στο αρχοντόσπιτό του δίνοντας την
παρουσία του ίσος μεταξύ ίσων στην πατρίδα.
Όπως αψηφούσε άλλοτε τον κίνδυνο στις ναυμαχίες - που η
αποτυχία θα ήταν επιβαρυντική, μια και είχε υπερβεί τα προβλεπόμενα σχέδια του
επιτελείου -, το ίδιο αψηφούσε και τον θάνατο• φιλοσοφημένος όντας ήξερε ότι
κάποτε έρχεται• είχε προνοήσει.
Τα ηλιόλουστα απογεύματα των χειμωνιάτικων ημερών, όταν τότε
Τετάρτες και Σάββατα το σχολείο δεν είχε μαθήματα, η μητέρα μου μας συνόδευε ώς
τα πεύκα κάτω από του Κουντουριώτη για περίπατο. Εκεί, σ' αυτή την κατηφοριά,
υπήρχε ένα όρυγμα, ένα λάκκος• είχε φροντίσει να τον ανοίξουν για την ώρα που θα
'ρθει. Παίζοντας ανεβοκατεβαίναμε στον μελλοντικό τάφο. Το βρίσκαμε
διασκεδαστικό.
Στην αρχή ήταν ανοιχτός, αργότερα τον σκέπασαν με
τάβλες για την πρόληψη ατυχήματος ή και για να μη γεμίσει χώματα ξανά από το
ανεβο-κατέβα.
Μετά τα ύπατα αξιώματα, αντιβασιλέως και προέδρου
Δημοκρατίας, έπαψε να έχει ανάμειξη στα πολιτειακά και μετά παρέλευση λίγων ετών
άφησε τον επίγειο κόσμο• ως ταπεινός και συνεπής, εκτός από τη μόνιμη κατοικία
που είχε προβλέψει εκεί κάτω από την τεράστια προσωρινή, για να αντικρίζει τη
θάλασσα, είχε θελήσει και την απλή κηδεία του.
Πέθανε στην Αθήνα• ήταν το 1935. Η σορός του μετεφέρθη
με πολεμικό πλοίο, όπως του έπρεπε, στην πατρίδα και που τον συντρόφευσε μέχρι
του ενταφιασμού.
Το φέρετρο, με τη σορό, είχε τοποθετηθεί στη μεγάλη σάλα,
ξέσκεπο όπως συνηθιζόταν, όπου προσήλθε και πέρασε όλη η Υδρα να τον ασπασθεί,
καταθέτοντας φόρο τιμής και ευγνωμοσύνης στον μεγάλο και άδολο γόνο της• μεταξύ
εκείνων ήμουν και εγώ.
Επειδή το φέρετρο ήταν τοποθετημένο σε κάποιο ύψος, για
να τον ασπασθώ ή με σήκωσαν ή πάτησα σε ένα σκαμνί. Είχε τη γαλήνη ανθρώπου που
έκανε αυτό που έπρεπε, το χρέος του. Τότε μόνο τον είδα τόσο πλησίον.
Είχε προβλέψει τη νεκρώσιμη ακολουθία ώστε να γίνει
στην άλλοτε ενορία του, στον Άγιο Γεώργιο -που είχε σταματήσει να λειτουργεί ως
ενορία τότε-, από έναν παπά• είχε επιλέξει τον παπά Δημήτρη Χελιώτη. Ο τότε
Μητροπολίτης Προκόπιος παρίστατο αμέτοχος.
Σιωπή και θλίψη σε όλο το νησί.
Λίγες στιγμές αργότερα κατέβαινε η σορός στον
τάφο της επιλογής του, υπό τον βροντερό ήχο είκοσι ενός κανονιοβολισμών του
αντιτορπιλικού. Η ηρωική προσωπικότητα έκλεινε την ιστορία της εποχής.
Λίγα χρόνια μετά διευθετήθηκε ο τάφος στη μορφή
που είχε σήμερα με τον σταυρό και που έχω ζωγραφίσει επανειλημμένα αυτόν τον
ιερό χώρο μαζί με το αρχοντόσπιτό του.
Η ανάκληση της μνήμης, όπως τούτη η σημερινή,
είναι στυλοβάτης• είναι δίχως πανηγύρια δίδαγμα.
Ο Παναγιώτης Τέτσης, ο οποίος έχει διατελέσει πρύτανης της ΑΣΚΤ,
είναι ζωγράφος και
ακαδημαϊκός.
|
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΗΜΑΙΑ
ΚΑΙ ΛΟΙΠΑ
ΕΘΝΙΚΑ ΣΥΜΒΟΛΑ
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ
επιμέλεια:
Αντώνιος
Καραθανάσης
Την
Τετάρτη 21 Μαρτίου 2012, ενόψει του εορτασμού της εθνικής επετείου της 25ης
Μαρτίου 1821, πραγματοποιήθηκε ομιλία στους μαθητές και τις μαθήτριες των τμημάτων των Δ΄, Ε΄
και ΣΤ΄ τάξεων του σχολείου μας, από τον
Συνταγματάρχη (ΠΖ) ε.α. κ.Αντώνιο Καραθανάση με θέμα:
«Η
Ελληνική Σημαία και λοιπά Εθνικά σύμβολα -Ιστορική αναδρομή».
Την επεξεργασία της
παρουσίασης είχε ο εκπαιδευτικός Πληροφορικής του σχολείου μας κ.Κωνσταντίνος
Μυλωνόπουλος. Ευχαριστούμε θερμά τον κ.Αντώνιο
Καραθανάση για την ευγενική χορηγία της εργασίας
του, για δημοσίευση από την ιστοσελίδα μας.
Υπάρχουν διαθέσιμα δύο αρχεία, το ένα με την παρουσίαση και το δεύτερο με τα
κείμενα της παρουσίασης.
Πατώντας στις εικόνες
το έγγραφο θα ανοίξει σε νέα σελίδα, όπου μπορείτε από το μενού αρχείο να
πραγματοποιήσετε τη λήψη του
σε μορφή Acrobat Reader (pdf).
Το μέγεθος του αρχείου
της παρουσίασης είναι 3,1ΜΒ, ενώ των
κειμένων της παρουσίασης είναι 215ΚΒ.
|
|